Pengarna ska rulla...

Det här med att vara egen företagare, som många i vår branch är, det är inte lätt. Och speciellt inte för små företag som dom flesta utav oss har. Vi som hyr in oss på en salong där vi jobbar själva i vårat lilla företag.

ALLT kostar. Bortsett från materialkostnaden så tillkommer ju Hyra, Telefon, Internet, Kontorsmaterial, städartiklar osv osv.
Sen måste du ju bokföra, och oavsett om du gör det själv eller om du har en revisor som sköter det så kostar det pengar.
 Och sen har vi den nya kassalagen som gör att man måste ha kassaparat, och dom är ju superdyra, och som om det inte räckte så måste man ha skatteverkets "svarta låda" till som bara den kostar 5000. Visst, man kan köra med kontantfakturor men det är inte heller gratis, för då ska du ha dator med skrivare och ett bokföringsprogram.

Sen bara det här med bankerna, det är ju helt bananas! Man får ju inte gå till banken och sätta in pengar hur som helst, nej då måste man vara företagskund och hej å hå det ena med det andra och det kostar massa pengar.
 Ok, om man inte får sätta in pengar på banken, då kan man ju ha så att kunderna betalar med kort. Nån som tror att det är gratis? Haha, nej nej, du ska ha maskin, det är en engångssummamånadskostnad, du ska ha företagskonto på banken och sen, när kunderna handlar så kostar varje transaktion en engångssumma plus en viss procent av köpet!

Och sen ska man HA LÖN OXÅ! 

Jag försöker ändå att hålla nere kostnaderna så att jag inte ska behöva ha för höga priser för mina kunder, men det är fasiken inte lätt (ni fattar att man blir ledsen då när det ibland tittar in kunder och sen när dom läst prislistan går ut igen och i farten muttrar om att det är dyrt). 

Ja ja, jag ska inte gnälla, utan ge er som är egen företagare ett tips:

Om ni ska skaffa er ett företagskonto på Banken (villket inte är ett måste men det kan vara bra att ha, och om kunderna ska kunna betala med kort så måste man ha ett företagskonto), så har
SEB ett bra erbjudande som heter Enkla Firman.
Det ingår en massa bra saker, mer om det kan ni läsa på SEBs hemsida.  
Enkla firman – en smart paketlösning med de viktigaste banktjänsterna för dig som har enskild firma. Vi bjuder på resten av året och hela 2012!
Ordinarie pris är 600:-/år. 

Jag har nämligen spenderat förmiddgen på att ringa runt olika banker för att hitta en bra lösning för mina affärer. Nordea tex kunde erbjuda mig som billigast 1700:-/år... Och så skulle det tillkomma en engångsavgift på 500:-

Ja det var dagens tips från mig, har ni andra bra tips för att hålla nere kostnaderna så dela gärna med er! 



 


Kommentarer
Postat av: Chatarina, SEB Kundservice

Hej!



Kul att du uppskattar vårt paket Enkla Firman och tipsar om det!



Om du som företagare har frågor eller behöver hjälp med dina bankärenden når du Telefonbanken Företag dygnet runt på 0771-62 53 53! Vi finns även på Facebook och Twitter.



Jag önskar dig en härlig dag!



//Chatarina

SEB Kundservice

2011-12-08 @ 11:04:56
URL: http://seb.se/socialamedier
Postat av: Adéle

Tumnen upp för detta inlägg. Vissa människor verkar tro att man är miljonär när man har eget företag och att alla pengar bara går rakt ner i fickan. Dom tror ganska fel...

Ha det bra!

2011-12-08 @ 18:13:11
URL: http://adelesnagelmakeri.se
Postat av: Annica

Chatarina: Tack, jag uppskattar alltid bra Dealer och delar gärna med mig! :-) Jag blev oxå väldigt nöjd med bemötandet jag fick från SEB!



Adéle: Tack :-) Villka jättesnygga naglar du har på din sida!! Bara att börja blogga :-)



2011-12-08 @ 20:32:53
URL: http://nageloasen.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jättebra inlägg :-)

2011-12-09 @ 07:24:40
Postat av: keit

Jag har seb och är super nöjd. Och man kan sätta in pengarna till 23.00 sååå bra. .-)

2011-12-14 @ 13:19:18
URL: http://vackranaglaristhlm.blogg.se/
Postat av: ABBY

Detta inlägget var ju för jävla bra! Jag lånar detta och källhänvisar till dig om det är ok?

Abby.

2012-01-06 @ 09:25:38
URL: http://abbylarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0